Мисли на събуждане и за разбуждане

Ден на Будителя – 7

Posted on: 11/10/2009

Те ще ми кажат, че нямам отпуска! Ама ха де! Не са познали!

Благоевград – 05.08.2005г.

              Днес пях по националното Дарик радио. Записаха ме на 3-ти в София. Като чули записа, всички в студиото си пели моята песен.  И аз като Сергей Станишев си имам 2,65 мин национална слава и по-точно чуваемост. Мъдри, мъдри Учителю, благодаря Ти! Целувам Ти ръка. След интервюто, Петър настояваше да изпея Песента за Перцето, но аз избрах последния куплет на Кръстница Фея – Финална Песен преди Празник. Толкова много ми се искаше да започва вече Хубавото след всички недоразумения и недомислия, които преживях! На 4-ти ходих на Изгрева, а следобед пътувахме с  племенника ми Петър за Благоевград.  И ето, че тази сутрин той ме повика, за да се чуя по радиото. Хубаво е да се чуеш по радиото! Хубаво е да пееш своя си, смислена песен по радиото! Точно тогава усетих, че моят Празник вече е започнал и най-после съм Свободна!

               Те ще ми кажат на мене, че нямам отпуска. За цяла учебна година само 3 дни ми дадоха. И то, трябваше да „работя” целия юли, за да ги получа. 3, а не 4 дни за месец, както се полага. Защото дължах 1 ден, представяте ли си?! То не бяха грипни ваканции, то не бяха празници, уж регламентирани, но присъствени за учителите. Който иска да празнува и да не „присъства” – моля. Да си пусне молба за  платен отпуск. За грипните, дървените и т.н. ваканции – също. Като не искаш – идвай в училище! Може и неплатен отпуск да си пуснеш, ама тогава не можеш да си покриеш сметките. А чл. 42 от Кодекса на Труда за „независещите” от работника причини?! Аку щети вервайте, ама даже за „деня за размисъл” преди изборите, трябваше да излезе специално постановление за учителите, че имат служебен отпуск, защото училището е избирателна секция и като така, 24 часа преди изборите трябва да е празно от всякакво присъствие на бъдещия избирател и учителите му. Такива ми ти работи с „дългите“ учителски отпуски, дето ги спрягат и им завиждат под път и над път. Работех в друг град и пътувах всеки ден. Увеличиха автобусните билети от 1,50 на 2 лева. И като сложиш 0,80 лв за автобус до и от училището, а понякога и за такси до училището, за да не закъснееш за началния час на „работата”, пресметни  колко пари се дават само за път. И това през юли! Разбирате ли защо слагам думата “ работа“ в кавички. Всъщност единствената ти работа тогава, е да не закъснееш за регламентирания начален час и проверката срещу подпис. И да си там в крайния регламентиран час по същите причини. Защото иначе ти казват: „Ами тя , работата , да не е концерт по желание.” 4 часа седене и размотаване без нищо. Без каквато и да било задача. Без полза. Толкова хора събрани. Умни, добри, цялостни, пълни с идеи и всевъзможни умения и таланти. Ами това са учители! Боже мой, това са учители! Как е възможно изобщо да не се употребява тази огромна творческа енергия. Директора се бои да не сбърка нещо пред властите от една страна и да не обиди с нещо учителите си от друга. Учителите се плашат да проявят самоинициатива, та да не сбъркат нещо, да не развалят нечии несъществуващи планове. А децата, останали в градовете през ваканцията, се щурат по улиците и няма кой да им организира нещо.Да пеят, да рисуват, да играят, да правят пиеси, да спортуват. Господи, какво блато! Какъв застой, изпълнен със страх.

Предупредих, че ще си вдигам шапката и дисциплинирано изкарах 3-те си дни отпуска у дома. Поне спестих 20-тина лева от пътуване. Имате ли изобщо представа колко пътуващи учители са на тоя хал? А работех през юли още и защото трябваше да навърша 9 месеца в училището, за да имам право на трудова борса – 4 месеца по 80 лева. Поне вноската за заема ми да е сигурна. И си дигнах шапката , без да я сваля никому. Само на Ангелина, която ми я оплете от бял сезал, я свалих. За първи път ми се случваше такова нещо, а съм била в толкова училища! Не можех някак си да проявя уважение там, където с половинметрови дебели букви, на външната стена от страната на училището, където се строяват децата за да влязат вътре, на главния вход, през цялата година, ден след ден, ни посрещаше надписа: „Смърт на всички малцинства!“ Срам ме е , и се изчервявам , даже като го пиша това сега. Питах , разбира се! Отговориха, че преди 15 септември надписа е бил замазан, но на сутринта отново се появил и повече не можели да се разправят с него. Срам ме е, че не взех един плик с вар за 2 лева и не го премахнах сама. Не го направих, защото заплатата ми трябваше за заема , който взех в началото, за да мога да ходя на работа. Много скъпо стана да се ходи на работа, хора!

При напускането ми удържаха 100 лева за това, че ми бяха дали пари за облекло, пък то е чак до другия март, а аз няма да съм там. Сега като ида в друго училище пак ще трябва да ми ги дадат. А моите 100 лева ще бъдат за този или тази, които ме заместят. И  изобщо не ми казаха, че ако изляза в отпуска от 2-ри или 3-ти , а не от 1-ви август ще имам право да получа допълнителното възнаграждение за 15 септември в случай, че започна работа като учител в друго училище през новата учебна година. Чак сега го разбрах и то от случаен разговор. Е това е. Хабер си нямам кой ги мисли тези закони в образованието. Да кажете нещо?

 А аз от 1-ви съм свободна. Само 5 дни, а вече бях в София и сега съм в Благоевград. Видях децата, правиха ми интервю и пях по Дарик радио, ходих в градинката на Учителя, наслаждавах се на прекрасната компания и на разговорите с племенника ми и си изкарах страхотно. И най-важното! За 5 дни вече почти написах Ден на Будителя!

 Те ще ми кажат, че нямам отпуска.  Ама ха де!

1 Response to "Ден на Будителя – 7"

Не нося шапка, но имате от мен дълбок поклон, Даскал Мечо!
За духа Ви!

Вашият коментар

